Detox: grote schoonmaak!

Het voorjaar is de periode van de grote schoonmaak. Het wordt weer warmer en je gaat meer naar buiten. Een goed moment om je lichaam van binnen en buiten te reinigen. Waarom zou je dat eigenlijk doen? Je wordt fitter en gezonder en hebt meer energie. Voedsel verteren kost je spijsvertering veel energie, die door een detox gebruikt kan worden voor genezing en herstel.

Daarnaast verzamel je oor het jaar heen heel wat afvalstoffen door bijvoorbeeld het gebruik van alcohol, nicotine, suikers, cafeïne, gluten, koemelk en vlees. Denk ook aan allerlei kleur- en geurstoffen en andere chemische stoffen die je door cosmetica en lichaamsproducten en via lucht- en andere milieuvervuiling binnen krijgt. Je lichaam, in het bijzonder je lever en darmen, kunnen al die stoffen niet verwijderen en ze worden in je lichaam opgeslagen. Een detox – verwijderen van toxische stoffen – is voor iedereen in het westen een aanrader. Je kunt een detox globaal op twee manieren doen: anders eten of vasten. Ik bespreek ze hieronder.

Anders eten

Door een periode van een week of langer speciaal voedsel te eten en bepaald voedsel juist niet, zorg je voor een langzame maar gestage reiniging van je lichaam. Deze manier van eten kun je lang volhouden en is goed te combineren met werk en studie. Het voedsel dat je mag eten: vooral veel groente (rauw, gestoomd of gewokt), verse kruiden en wat fruit. Daarnaast rijst, gierst & quinoa en bonen, noten, pitten & zaden. Verder zuivel van geiten- of schapenmelk en vis. In yoghurt en kwark of in de thee kun je een klein beetje honing gebruiken.
De meningen over wat je mag eten verschillen, soms mag je wel aardappel, soms ook niet. Belangrijk is in ieder geval om zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten, hoofdzakelijk plantaardig en liefst biologisch. Daarnaast veel drinken: water en kruidenthee.

Zuur-base

Een andere manier van reiniging is het zuur-base dieet. De theorie hierachter is dat na de vertering van voedsel en de stofwisseling er een zure òf een basische (alkalische) rest in het lichaam over blijft. Het lichaam heeft van nature een licht basenoverschot en probeert dat constant te houden. Een overschot aan zuren wordt zoveel mogelijk uitgescheiden door de nieren en de longen. Bij teveel verzurend voedsel kunnen nieren, longen en huid het zuur niet verwijderen en stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Volgens de zuur-base onderzoeken is er bij verreweg de meeste chronische welvaartsziekten sprake van weefselverzuring. Een volledige genezing of in ieder geval een verbetering van deze kwalen wordt bereikt door het evenwicht in de zuur-base-huishouding weer te herstellen. Goede informatie over het zuur-base dieet vind je hier: zuur-base dieet

Vasten

Het verwerken van voedsel kost je lichaam veel energie. Door je lichaam een tijdje te onthouden van voedsel kan het zich richten op reiniging en herstel. De strengste vorm is water- of thee vasten. Dat is zo ingrijpend dat je dat onder begeleiding van een professional moet doen. Sapvasten, waarbij je vooral groentesap drinkt, is beter vol te houden. Er zijn veel georganiseerde vastenkuren waar je kunt ervaren wat vasten is en wat het met je doet. Een paar dagen thuis vasten kan ook, wanneer je het goed voorbereid. Gebruik een (lang) weekend om drie of vier dagen te sapvasten. Dat geeft een enorme boost aan je gezondheid en daarna is het makkelijker om een gezonde leefstijl te starten en vol te houden. Gebruik altijd minimaal evenveel dagen voor het voorbereiden en weer opbouwen, als voor de vastenperiode zelf. Dus met drie dagen vasten ben je in totaal negen dagen bezig. Voordat je start stop je met alcohol, koffie, suiker en vlees. Tijdens de drie dagen voor het vasten eet je steeds meer groente en steeds meer rauwe groente.
Vervolgens start je met het vasten zelf. Drie keer per dag drink je langzaam (of met een lepeltje) een glas groentesap. Je kunt lekkere groentesappen bij de natuurwinkel kopen of maak ze zelf met een slowjuicer. Daarnaast drink je veel water en kruidenthee, bijvoorbeeld een speciale nier- of leverthee.

Vasten breken

Na drie of vier dagen sapvasten ga je opbouwen, je gaat weer langzaam eten. Best moeilijk, want je hebt echt zin in eten en alles smaakt heerlijk! Deze periode is moeilijk maar zeer belangrijk. Begin zorgvuldig met eten, anders kun je maagdarmklachten krijgen. Je lichaam moet geleidelijk wennen aan de grotere voedselopname. Begin om een uur of elf met het langzaam eten van een rijpe, liefst biologische appel. Als eerste maaltijd kan een zelfgemaakte, onzoute groentesoep gegeten worden, eventueel met een rijstwafel of crackers (glutenvrij). De volgende dag verder met crackers met wat boterboter, hüttenkäse of heel jonge kaas (dun). Langzamerhand naar goed gaar gekookte granen en gekookte groentes. Biogarde mag ook, maar eet het niet te koud. De dagen die volgen kun je gebruiken om langzaam naar een gezonde voeding over te schakelen. Gebruik nog geen zout, doe kalm aan met vers brood (of blijf glutenvrij eten), (rood) vlees, vet voedsel en zwaar verteerbare groentes (kool, uien) of peulvruchten. Drink nog geen koffie en gebruik geen suiker, of scherpe specerijen/kruiden.
Let op: heb je gezondheidsklachten, overleg dan altijd even met je huisarts, of kies voor een aanpak waarbij je wel eet.
Een goed boek is Alles over vasten
Inspiratie nodig? Bekijk dan de film van een Australiër die op eigen houtje 60 dagen heeft gevast: fat-sick-and-nearly-dead

Afkickverschijnselen

Wanneer je stopt met koffie, suiker en alcohol, kun je last krijgen van bijvoorbeeld hoofdpijn en vermoeidheid. Wanneer je het vasten goed voorbereid, zul je hier echter nauwelijks last van hebben.
Zoals hierboven al beschreven is het afbouwen heel belangrijk. Minder langzaam met koffie, alcohol en suiker en ga over op een plantaardig dieet met veel groente en drink veel. Aanvullende tips:

  • Ter ondersteuning van je lever kun je ’s morgens een half uur voor je ontbijt een glas warm water met een halve uitgeperste citroen drinken.
  • Drink tijdens het vasten ’s morgens een glas warm water (1/4 liter) met een afgestreken eetlepel bitterzout. Dit mengsel maakt aangekoekte resten in de darmen los en verwijderd ze.
  • Neem vanaf twee weken voor het vasten chlorella, dat bevat veel gezonde eiwitten en een hoge dosis aan vitaminen en mineralen, en verwijderd giften en zware metalen.
  • Drink veel! Wanneer je je niet lekker voelt: drink extra warm water.
  • Beweeg! Bewegen helpt bij de uitscheiding van gifstoffen, ga lekker buiten lopen, liefst in de natuur.
  • Droogborstelen: borstel ’s morgens voor het douchen je hele lichaam met een stevige borstel met echt haar, vanaf de uiteinden van je lichaam richting je hart. Begin bij je voeten.
  • Ga naar de sauna, de warmte en de temperatuurverschillen stimuleren de uitscheiding van gifstoffen. Een warm bad is ook goed.
  • Neem een klysma of hoge darmspoeling, dat reinigt je darmen en verwijdert de zogeheten slakken.
  • Ga tussen 13.00 en 15.00 uur even rustig op bed liggen met een warme kruik op je lever, aan de rechterkant tegen je ribben aan.

Resultaten

Na een detox zul je je fitter, energieker en gezonder voelen. Na een detox kun je verlichting of volledig herstel bemerken bij bijvoorbeeld overgewicht, obstipatie, infectiegevoeligheid, huidproblemen, allergieën, hoofdpijn/migraine, spier- en gewrichtsklachten, lusteloosheid, verkoudheid en griep of slaapproblemen. Ook op mentale klachten (zoals depressie, stemmingswisselingen of een slechts geheugen) kan een detox van positieve invloed zijn.

Neem voor de begeleiding van een vastenkuur contact met me op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Commentaren

Epifania
Epifania #1
2015-06-12 17:24
If you wish for to օbtain a great deal from this post then you have to apply such
strategies tօ your won web site.

Feel free to visit my blog - Førstehjælpskit Til Τænder: http://Www.nyttigbras.dk/
Madelaine
Madelaine #2
2015-06-30 17:24
Every weekend i used to go to see this web page, as i want enjoyment, for
the reason that this this website conations actually nice funny stuff too.


Have a look at my website natural daily cleanse: http://events.kvos.ca.eventful.com/tickets/redirect?url=http://dailycleansediet.com/
Reyes
Reyes #3
2015-07-31 16:48
Health foods for calorie most of the social spectrum.

Repeat that sentence as many times as is commonly argued then there are two main factors determination and consistency that help you reach your fist incremental weight loss.
For something that looks familiar on the center of your system with the regime you felt
so committed to only days before? Aside from
the shackles of dieting and weightloss products and lean protein sources and very low in carbohydrates and calories.
Class, gender, culture and power are inevitably wrapped
over just about, loves to go on starvation.

Here is my blog King: http://garcinia.198.210.32.86.xip.io/
Leon
Leon #4
2017-07-20 16:49
How to get traffic to your blog [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=86COMT8JE_c[/youtube]
this bot is awesome

Here is my page ... drive traffic
to your blog: https://www.youtube.com/watch?v=86COMT8JE_c

Comments are now closed for this entry

Recent Blog Commentaren